Sabiedriskās attiecības ietver
visus saskarsmes veidus ar visiem cilvēkiem, ar ko organizācija veido un uztur
attiecības. Ir trīs starptautiski atzītas sabiedrisko attiecību definīcijas:
1. Sabiedrisko
attiecību institūta (Lielbritānija) definīcija: „plānoti un pastāvīgi centieni,
kuru mērķis ir izveidot un saglabāt labo gribu un savstarpēju sapratni starp
uzņēmumu un tā auditoriju”;
2. ASV
Sabiedrisko attiecību asociācijas definīcija: „sabiedriskās attiecības palīdz
daudzpusīgai un plurālistiskai sabiedrībai pieņemt lēmumus un darboties
efektīvāk, sasniedzot savstarpēju sapratni starp sabiedrības grupām, uzņēmumiem
un organizācijām. Sabiedriskās attiecības palīdz harmoniski apvienot privātās
un sabiedriskās intereses”;
3. Trešā
starptautiski atzītā sabiedrisko attiecību definīcija: „Sabiedriskās attiecības
ir māksla un sociālā zinātne, kuras mērķis ir analizēt tendences, paredzēt to
sekas, konsultēt uzņēmumu vadītājus un īstenot ieplānotās darbības programmas,
kas kalpo gan uzņēmuma, gan sabiedrības interesēm”.[1]
Eduards Bērneiss (E.L. Berneys),
viens no pirmajiem sabiedrisko attiecību profesionāļiem ASV, sabiedriskās
attiecības raksturo kā „darbības jomu, kas ir paredzēta, lai uzlabotu
savstarpējās attiecības starp personību, grupu, ideju un citiem sabiedrības
elementiem, no kā šī persona ir atkarīga”.[2]
Sabiedrisko attiecību pamatā ir
mērķtiecīga, pārdomāta komunikācija, kas savu rīcību balsta uz mērķauditorijas
pētījumos iegūtās informācijas. Ar pētījumu palīdzību parasti tiek fiksēta
esošā situācija jeb izejošā pozīcija. Parasti tie ir lietišķi pētījumi ar mērķi
izzināt konkrētās mērķauditorijas uzvedību, ieradumus, uzskatus, domas,
informētības un aktivitātes līmeni, sabiedrisko attiecību programmas
efektivitāti un tml. Tāpat izpēte ir nepieciešama arī izvērtēšanas stadijā pēc
iedarbības (vai lielāka posma) noslēgšanās, lai uzzinātu cik lielā mērā un
efektīvi ir uztverta pasniegtā ziņa.
Iegūtā informācija tiek
interpretēta un kopā ar vadību izstrādā attiecīgās organizācijas mērogā
pārmaiņu un reaģēšanas stratēģisko plānus. Sabiedrisko attiecību speciālistam
jāparedz izmaiņas organizācijas vidē un jāpalīdz vadībai tās izprast.[3]
„To sabiedrisko attiecību
speciālistu darbam, kuri strādā valstiskajās institūcijās, ir šādas
mērķauditorijas:
a)
Vadītāji un darbinieki valdībā un valsts
institūcijās;
b)
Sabiedriskās organizācijas, politisko partiju
vadītāji;
c)
Politiska rakstura rīcības komitejas;
d)
Valsts un pašvaldību ierēdņi;
e)
Privātā uzņēmējdarbībā strādājoši cilvēki;
f)
Profesionālās asociācijas;
g)
Masu saziņas līdzekļu pārstāvji;
h)
Visa pārējā sabiedrība.
Sabiedrisko attiecību mērķi ir
atkarīgi no tā, kādā valstiskajā institūcijā sabiedrisko attiecību speciālists
strādā, bet viņu darbs balstās uz diviem pamatnoteikumiem:
1)
Demokrātiskā valstī valstiskajām institūcijām ir
jāsniedz visa informācija saviem pilsoņiem.
2)
Valsts institūciju efektīvai darbībai ir
nepieciešams aktīvs pilsoņu atbalsts un līdzdalība.
Sabiedrisko attiecību
valstiskajās institūcijās programmu mērķiem neatkarīgi no valdības līmeņa ir
vismaz trīs kopīgi aspekti:
1)
Informēt pilsoņus un iedzīvotājus par valdības,
pašvaldības un valstisko institūciju darbību;
2)
Veicināt aktīvu sadarbību valdības programmās;
3)
Veicināt pilsoņu atbalstu politiku un programmu
izveidē.
Pilnīgi brīvu informācijas plūsmu
ierobežo tādi faktori, kā, piemēram, nacionālās drošības apsvērumi, ar
uzņēmējdarbību saistīti noslēpumi, kā arī pilsoņu tiesības uz personiskas
informācijas slepenību. [4]
Praksē ir faktiski neiespējami
strādāt ar katru iedzīvotāju individuāli. Tieši tāpēc par starpniekiem un ietekmīgiem
spēlētājiem ir kļuvuši plašsaziņas līdzekļi, vienlaicīgi radot nevēlamus
blakusefektus. „Žurnālisti arvien vairāk ietekmējas un kļūst arvien atkarīgāki
no sabiedrisko attiecību avotiem, kas tiem piegādā informāciju.
(..)Žurnālistikas pāreja no izpētes uz izklaidējošas informācijas sniegšanu un
pēdējā laika apsēstība ar slavenībām nozīmē, ka arvien mazāk vietas atliek
nopietnām diskusijām par sabiedrībai patiesi svarīgiem jautājumiem.
No tā izriet divas lietas.
Pirmkārt, drauds, ka sabiedriskās attiecības pārāk fokusēsies uz trivialitātēm,
jo mediju hītus iegūt ir daudz vieglāk. Otrkārt, attiecības starp
sabiedriskajām attiecībām un žurnālistiku kļūst neveselīgi tuvas. Medijiem ir
brīvas tiesības izteikt savus kritiskos spriedumus, lai aizstāvētu sabiedrības
intereses. Taču situācija var kļūt draudīga, jo mediji nonāk pārlieku lielā
atkarībā no sabiedrisko attiecību avotiem, kas bieži ir nekaunīgi savā
neobjektivitātē. Turpretim daudzi mediji nepelnīti „noliek” sabiedriskās
attiecības, kas ir negodīgi.”[5]
Plānojot sabiedrisko attiecību
aktivitātes, būtisku lomu šajā procesā ieņem arī interešu grupas. Sabiedrisko
attiecību aktivitātes tiek balstītas uz konkrētās situācijas analīzi,
definējot, ja ne visas, tad vismaz lielākās un nozīmīgākās interešu grupas.
Balstoties uz to, tiek mērķtiecīgi izstrādāta stratēģija, kampaņa, tās taktika,
kuru mērķis, pēc iespējas trāpīgāk nosakot to vērtības un vajadzības, ir
iedarboties uz šīm grupām.
Sabiedrisko attiecību aktivitātes ir cieši saistītas ar pašvaldības politiskajiem lēmumiem. Tām ne tikai jāveic izskaidrošana, iedzīvotāju iesaistīšana, bet jāveicina arī lēmumu leģitimizācija.
[1] Lapsa T., Sabiedriskās
attiecības. Ievads teorijā un praksē. - Rīga: Biznesa augstskola Turība,
2002. – 5.–6.lpp.
[2] Lapsa T., Sabiedriskās
attiecības. Ievads teorijā un praksē. - Rīga: Biznesa augstskola Turība,
2002. – 7.lpp.
[3] Katlips S.M., Senters A.H., Brums G.M. Sabiedriskās
attiecības. – Rīga: Avots, 2002. – 311.lpp.
[4] Lapsa T., Sabiedriskās
attiecības. Ievads teorijā un praksē. - Rīga: Biznesa augstskola Turība,
2002. – 71.–72.lpp.
[5] Gregorija, A. (red.), Sabiedriskās attiecības
praksē. Gregorija, A., Sabiedriskās
attiecības praksē: ieskats 21. gadsimtā. Rīga: Lietišķās informācijas
centrs, 2007. – 23.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru