Pirms apskatām vietējo pašvaldību
vietas un lomas publiskajā pārvaldē normatīvo regulējumu, nepieciešams definēt
šajā jautājumā aptverto areālu un pamat jēdzienus.
Jēdzienam „publiskā pārvalde” kā
sinonīms nereti tiek izmantots jēdziens „valsts pārvalde” (arī šajā darbā). Oxfordas
„Koncentrētajā Politikas terminu vārdnīcā” jēdziens valsts (state – angļu val.) tiek skaidrota kā zināmu institūciju
kopumu, kuras, atrodoties dominējošā stāvokli, noteiktā teritorijā realizē sabiedrības
intereses[1].
Līdzīgas definīcijas ir sniegtas
arī tiesību teorijā. Autors piedāvā A.Stuckas sniegto definīciju, kurā teikts,
ka „publiskā administrācija ir politiskai varai pakļautu institūciju un amatpersonu
darbība, kas sabiedrības interesēs nodrošina likumu izpildi un ir apveltīta ar
publiskās varas pilnvarām”[2].
Kā redzams, abās definīcijās tiek uzsvērts, ka darbība ir vērsta uz sabiedrības
interešu realizēšanu.
Publiskās pārvaldes
institucionālās sistēmas un darba organizācijas pamatā ir ar normatīvajiem
aktiem noteikta hierarhija un padotība, nosakot katras institūcijas kompetenci,
funkcijas valsts pārvaldē. LR
Satversmes 58. pants nosaka, ka „Ministru kabinetam ir padotas valsts
pārvaldes iestādes”[3].
Iestāde ir institūcija, kura darbojas publiskas personas vārdā un
kurai ar normatīvo aktu noteikta kompetence valsts pārvaldē, piešķirti finansu
līdzekļi tās darbības īstenošanai un ir savs personāls („Valsts pārvaldes
iekārtas likuma” (turpmāk VPIL) 1.p. 3.punkts)[4].
Līdzīgs iestādes definējums ir sniegts arī LR Administratīvā procesa likuma (turpmāk APL) 1.panta 1.daļā.
VPIL 31.pants. precizē un nosaka iestāžu hierarhijas principu:
„(1) Iestādes atrodas vienotā hierarhiskā sistēmā, kurā viena
iestāde ir padota citai iestādei. Iestādes var veidot vairāku līmeņu padotības
sistēmu.
(2) Augstākā iestāde ir ministrija vai cita Ministru kabineta
loceklim tieši pakļauta tiešās pārvaldes iestāde.
(3) Normatīvajā aktā var noteikt, ka funkcionālo padotību pār
vienas publiskas personas iestādi īsteno citas publiskas personas iestāde.
(4) Dažādu publisku personu kopīgas iestādes hierarhiju
nosaka ar normatīvo aktu, norādot tajā augstāku iestādi”.
Arī APL, definējot jēdzienu augstāka iestāde, akcentē hierarhiskumu: „Augstāka iestāde ir tiesību subjekts,
tā struktūrvienība vai amatpersona, kas hierarhiskā kārtībā var dot rīkojumu
iestādei vai atcelt tās lēmumu (APL
1.panta 2.daļā)”.
Institucionālā sistēma un darba
organizācija tiek pateikta arī definējot jēdzienu publiskas personas orgāns –
iestāde vai amatpersona, kuras kompetence un tiesības tieši paust publiskas
personas tiesisko gribu ir noteiktas attiecīgās publiskās personas juridiskajā
pamataktā vai darbību reglamentējošajā likumā (VPIL 1.panta 4.punkts).
Ar jēdzienu „publiska persona” ir jāsaprot Latvijas
Republika kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā persona un atvasinātas
publiskas personas. (VPIL 1.p. 1.punkts).
Ar atvasinātu publisku personu
jāsaprot pašvaldība vai cita ar likumu vai uz likuma pamata izveidota publiska
persona. Tai ar likumu piešķirta sava autonoma kompetence, kas ietver arī sava
budžeta veidošanu un apstiprināšanu (VPIL 1.p. 2.punkts).
Likumā
„Par pašvaldībām” ir sniegta vietējo pašvaldību definīcija: „Vietējā
pašvaldība ir vietējā pārvalde, kas ar pilsoņu vēlētas pārstāvniecības — domes
(padomes) — un tās izveidoto institūciju un iestāžu starpniecību nodrošina
likumos noteikto funkciju, kā arī šajā likumā paredzētajā kārtībā Ministru
kabineta doto uzdevumu un pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot
valsts un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses.[5]
Autors piedāvā arī A.Stuckas
sniegto definīciju, kurā teikts, ka „pašvaldība ir atvasināta publiska persona,
kas ar ievēlēta lēmējorgāna un tā izveidotas administrācijas starpniecību savas
kompetences ietvaros nodrošina valsts un noteiktas administratīvas teritorijas
iedzīvotāju vajadzības un tiesiskās intereses.”[6]
Līdzīga definīcija ir sniegta arī
Eiropas vietējo
pašvaldību hartā, kura Latvijas Republikai ir saistoša kopš 1996.gada. Hartas
3.panta 2.daļā ir atruna, ka neskatoties uz iedzīvotāju ievēlētajiem
pārstāvjiem, tas „nekādā veidā
neietekmē tiesības izmantot pilsoņu sapulces, referendumus vai jebkuru citu
pilsoņu tiešās līdzdalības formu, kur to pieļauj likums”[7].
Respektīvi, vēlēšanās ar balsojuma starpniecību nododot savas tiesības lemt par
politiskajiem jautājumiem, indivīds no tām ne tikai neatsakās, bet gan iegūst
papildus instrumentu. Cilvēktiesības uz politisko tiesību rēķina tiek
paplašinātas.
Atbilstoši Latvijas normatīvo
aktu hierarhijai, Latvijas Republikas izdotie normatīvie akti ir spēkā tiktāl,
ciktāl tās nav pretrunā ar starptautiskiem līgumiem. Attiecīgi, likumā „Par
pašvaldībām” iekļautās tiesību normas ir spēkā tiktāl, ciktāl nav pretrunā ar „Eiropas
vietējo pašvaldību hartu”. Tā kā vietējās pašvaldības ir atvasināta publiska persona, respektīvi,
publiskās personas sastāvdaļa, arī tai ir saistoši publisko tiesību principi.
[1] McLean, Iain and McMillan, Alistair (ed.), The Concise Oxford Dictionary of Politics – Second edition; Oxford University Press,
2003. – 512-515 p.
[3] Latvijas Republikas
Satversme.// Pieņemts Latvijas
Republikas Satversmes sapulcē 15.02.1922.;
stājies spēkā 07.11.1922.; ar grozījumiem, kas
pieņemti līdz 31.05.2007// Latvijas Vēstnesis, 01.07.1993.,
Nr.43. – (01.01.2009.) http://www.likumi.lv/doc.php?id=57980&from=off
[4] Valsts pārvaldes
iekārtas likums.//
Latvijas Republikas likums. Pieņemts Latvijas Republikas Saeimā 06.06.2002.;
stājies spēkā 01.01.2003.; ar grozījumiem, kas pieņemti līdz 01.07.2008// Latvijas Vēstnesis,
21.06.2002., Nr.94. - (01.01.2009.)
http://www.likumi.lv/doc.php?id=63545&from=off
[5] Par pašvaldībām.//
Latvijas Republikas likums. Pieņemts Latvijas Republikas Saeimā 19.05.1994.;
stājies spēkā 09.06.1994.; ar grozījumiem, kas pieņemti līdz 01.01.2009.// Latvijas Vēstnesis, 24.05.1994.,
Nr.61. – (01.01.2009.) http://likumi.lv/doc.php?id=57255&version_date=01.01.2009
[7] Par 1985.gada 15.oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartu.// Latvijas Republikas likums. Pieņemts Latvijas
Republikas Saeimā 22.02.1996.; stājies spēkā 28.02.1996.; // Latvijas Vēstnesis, 28.02.1996.,
Nr.37. – (03.02.2009.) http://likumi.lv/doc.php?id=39139
Sveiki, es esmu rakstot šo liecība, jo es esmu ļoti pateicīgs par to, ko UniCredit finanšu uzņēmumiem darīja par mani un manu ģimeni. Kad es domāju, ka nebija cerību, šis aizdevums uzņēmumam nāca un dara mana ģimene justies dzīvs atkal aizdot mums aizdevumu ar ļoti zemu procentu likmi 2%. Nu, man ir bijis meklējot aizdevumu, lai norēķinātos savu parādu par pēdējo trīs mēnešu laikā, es tikās scammed un paņēma manu naudu, līdz es beidzot satiku Dievs sūtīja aizdevējs. Es nekad domāja, ka joprojām ir īstas aizdevumu aizdevējiem internetā, bet uz manu vislielāko pārsteigumu es saņēmu savu aizdevumu bez izšķērdēt daudz laika. Tātad, ja jums ir, kas tur meklē aizdevumu jebkuru summu, es ieteiktu jums uz e-pastu Mrs.Grate Elita izmantojot: (bankcredit@inbox.lv)
AtbildētDzēst777 # Romas dzelzceļa stacijā Road, italy Tel: 393512646127
Sveicieni,
Mr.Jenlan
Uzmanību ikvienam, ko es vēlos jūs visiem ieteikt uzticamam un sirsnīgam aizdevējam, es saņēmu savu aizdevumu no Rico, pēc tik daudziem mēģinājumiem saņemt aizdevumu Rico ieradās manā glābšanā, viņš man piedāvāja aizdevumu, un patiesi aizdevums tika apstiprināts un pārskaitīts uz manu kontu 48 stundu laikā. Tāpēc es vēlos izmantot šo informācijas nesēju, lai konsultētu ikvienu, kurš vēlas saņemt aizdevumu, lai sazinātos ar Rico kungu no ExxonMobil Funding Inc. Viņi ir labākā kreditēšanas firma, par kādu jūs varat iedomāties, un viņi ir patiesi uzticami. Lai iegūtu vairāk informācijas, sazinieties ar viņiem šodien, izmantojot e-pastu: exxonmobil191@outlook.com, un paldies man vēlāk.
AtbildētDzēstSveiki visiem, mani ir samelojuši tik daudzi uzņēmumi, kuri apgalvoja, ka ir īstie aizdevēji, taču visi mani centieni ir bijuši veltīgi, es esmu zaudējis vairāk nekā 3500 eiro viltus aizdevējiem, kuriem apgalvo, ka nav tādi, kādi viņi ir. Līdz brīdim, kad mans draugs iepazīstināja mani ar pareizo aizdevēju, ar kuru es sazinājos, un es veiksmīgi saņēmu no viņiem aizdevumu tikai 48 stundu laikā, es ieteiktu ikvienam, kurš meklē aizdevumu, nebaidoties sazināties ar viņiem pa e -pastu: lapofunding960@gmail.com
AtbildētDzēstWhatsapp +447883183014
Labdien, es tagad esmu tik laimīgs, jo šodien saņēmu savu aizdevumu 19 000 eiro apmērā no šī labā uzņēmuma LAPO pēc vairākām krāpniekiem no dažādiem krāpniekiem. Varat arī sazināties ar viņiem, ja jums ir nepieciešams ātrais kredīts, sazinieties ar viņiem tagad, izmantojot šo e-pastu: lapofunding960@gmail .com
AtbildētDzēstWhatsapp +447883183014