Labas pārvaldības principi
publiskajā (valsts) pārvaldē nav nemainīgi. Tie, atbilstoši laikam un prasībām,
tiek papildināti, pielāgoti, grozīti, mainīti. Lai arī visi principi nav
vienoti formulēti, to būtība saglabā savstarpēju saikni. Valsts pārvaldes
principi izriet no demokrātiskās iekārtas un tiesiskas valsts principiem. Turpinājumā
apskatīsim Latvijas gadījumam saistošos formulējumus, kas noteikti Eiropas
Savienības un Latvijas Republikas saistošajos normatīvajos aktos.
„Tiesības
uz labu pārvaldību tika iekļautas kā pamattiesības Eiropas Savienības
Pamattiesību hartas 41.pantā (..). Līgumā par Konstitūciju Eiropai tiesības uz
labu pārvaldību ir garantētas II-101.pantā. Šis pants ir identisks Pamattiesību
hartas 41.pantam. Taču Eiropas ombuds uzskatīja, ka nepietiek ar to, ka
tiesības uz labu pārvaldību ir iekļautas Pamattiesību hartā, un ir nepieciešams
izskaidrot sīkāk, ko nozīmē šīs tiesības. Tāpēc Eiropas ombuds izstrādāja
Eiropas labas administratīvās prakses kodeksu 20, kas 2001.gada 6.septembrī
tika apstiprināts ar Eiropas Parlamenta rezolūciju. 21. Kodekss tika izveidots,
balstoties uz Eiropas Savienības tiesību aktos, Eiropas Savienības tiesu praksē
un dalībvalstu administratīvā procesa likumos nostiprināto labas pārvaldības
principu analīzi. 22. Kodeksā ir 27 panti, no kuriem 21. skaidro tiesības uz
labu pārvaldību. Atbilstoši kodeksā noteiktajam tiesības uz labu pārvaldību
ietver sevī šādus elementus:
1)
likumīgums; 2) vienāda attieksme; 3) samērīgums; 4) varas ļaunprātīgas
izmantošanas nepieļaujamība; 5) neieinteresētība un neatkarība; 6)
objektivitāte; 7) tiesiskā paļāvība, konsekvence un padomi; 8) taisnīgums; 9)
pieklājība; 10) atbildes uz vēstulēm pilsoņu valodā; 11) kvīts
par saņemšanu un norāde uz kompetento iestādi; 12) pienākums pārsūtīt vēstules
vai sūdzības kompetentajam dienestam; 13) tiesības tikt uzklausītam un izteikt
savu viedokli; 14) saprātīgs termiņš lēmuma pieņemšanai; 15) pienākums lēmumu
pamatot; 16) norāde uz lēmuma apstrīdēšanas iespējām; 17) lēmuma paziņošana;
18) datu aizsardzība; 19) pienākums sniegt informāciju; 20) pienākums
nodrošināt piekļuvi dokumentiem; 21) pienācīga dokumentu reģistrācija”.[1]
Labas
pārvaldības princips Latvijas Republikas normatīvajos aktos minēts Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 10.pantā, kurā tiek izdalīti valsts pārvaldes
principi un labas pārvaldības principi, lai gan faktiski tie viens otru tikai
papildina un kopumā saskan ar Eiropas Savienības definētajiem:
„(1) Valsts pārvalde ir pakļauta
likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences
ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši
pilnvarojuma jēgai un mērķim.
(2) Valsts pārvalde savā darbībā
ievēro cilvēktiesības.
(3) Valsts pārvalde darbojas
sabiedrības interesēs. Pie sabiedrības interesēm pieder arī samērīga
privātpersonas tiesību un tiesisko interešu ievērošana.
(4) Valsts pārvaldei, atsevišķai
iestādei vai amatpersonai, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, nav savu
interešu.
(5) Valsts pārvalde savā darbībā
ievēro labas pārvaldības principu. Tas ietver atklātību pret privātpersonu un
sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un
citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai valsts pārvalde ievērotu
privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses.
(6) Valsts pārvalde savā darbībā
pastāvīgi pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti. Tās
pienākums ir vienkāršot un uzlabot procedūras privātpersonas labā.
(7) Valsts pārvaldes pienākums ir
informēt sabiedrību par savu darbību. Tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības
daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai
plānotā darbība skar vai var skart.
(8) Valsts pārvaldi organizē pēc
iespējas ērti un pieejami privātpersonai.
(9) Valsts pārvaldi organizē,
ievērojot subsidiaritātes principu.
(10) Valsts pārvaldi organizē pēc
iespējas efektīvi. Valsts pārvaldes institucionālo sistēmu pastāvīgi pārbauda
un, ja nepieciešams, pilnveido.
(11) Valsts pārvalde savā darbībā
ievēro arī šajā pantā neminētus tiesību principus, kuri atklāti, atvasināti un
attīstīti iestāžu vai tiesu praksē, kā arī tiesību zinātnē.”[2]
Komunikācijai un iedzīvotāju apkalpošanai publiskajā pārvaldē ideālajā
variantā jāatbilst augstāk definētajiem principiem. Tas, cik korekti tie tiek ievēroti
un kā iedzīvināti praksē, lielā mērā ir atkarīgs no katras institūcijas vadības
un darbiniekiem.
[1] Valsts cilvēktiesību birojs. http://www.vcb.lv/index.php?open=intervijas&this=190805.200
[09.10.2007.]
[2] Valsts pārvaldes
iekārtas likums.//
Latvijas Republikas likums. Pieņemts Latvijas Republikas Saeimā 06.06.2002.;
stājies spēkā 01.01.2003.; ar grozījumiem, kas pieņemti līdz 01.07.2008// Latvijas Vēstnesis,
21.06.2002., Nr.94. - (01.01.2009.)
http://www.likumi.lv/doc.php?id=63545&from=off
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru