trešdiena, 2013. gada 3. jūlijs

Cēsu rajona vietējo pašvaldību sniegtā informācija par iedzīvotāju līdzdalību

Aptaujas ietvaros par pašvaldības komunikāciju galvenajam speciālistam vai atbildīgajai personai tika lūgts atbildēt uz 12 jautājumiem un sniegt statistiskos datus par iedzīvotāju līdzdalību sabiedriskajās apspriešanās 2007. un 2008.gadā. Aptaujā iekļautā nosacījuma par statistisko datu sniegšanu, ja tie ir apkopoti, mērķis bija nenoraidīt aptauju dēļ tā, ka šādu datu apkopošana varētu aizņemt pārāk daudz laika. Mērķis nebija dot brīvu izvēli – sniegt vai nesniegt. Vienīgi Straupe informēja, ka iedzīvotāju līdzdalība sabiedriskajās apspriedēs 2007.g. bija 20, 2008.g. 35 iedzīvotāji. Lai arī pašvaldība pēc iedzīvotāju skaita ir maza, dati liecina, ka līdzdalības līmenis ir zems.
No 25 Cēsu rajona vietējām pašvaldībām atbildi sniedza 4. Nevienas pašvaldības atbilde nav uzskatāmas par pilnīgu – daļēji strukturētajiem jautājumiem nav sniegta argumentācija un/ vai nav pievienoti statistiskie dati. Aptaujas anketas aizpildītāju norādītās ziņas atklāj, ka šo uzdevumu veica Straupes pagasta padomes komunikāciju daļas vadītājs Druvis Kreitūzis, Inešu pagasta padomes sekretāre Inese Ģērmane, Vecpiebalgas pagasta padomes sekretāre Sandra Sniedze, Cēsu pilsētas domes sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Karlsberga. Atbildes sniedzēju amati liecina, ka ne Inešu un Vecpiebalgas pagasta padomē nav speciālistu komunikācijas jautājumos.
Jautājumam, cik lielu vērtību sabiedrisko attiecību darbam salīdzinot ar citām nodaļām piešķir (pa-) domes vadība, vērtējumu lūgts sniegt 10 punktu skalā. Ar 1punktu saprotot, ka domes vadība sabiedrisko attiecību darbu uzskata par absolūti nevajadzīgu nodarbi, pilnībā ignorē, nenovērtē; 5 punkti – tā ir līdzvērtīga visām pārējām; 10punkti – uzskata par vienu no vissvarīgākajām jomām, pašvaldības resursi tiek koncentrēti komunikācijai ar sabiedrību un tās iesaistīšanai.
No atbildes sniedzējiem visaugstākais pašvērtējums – 8 – saņemts no Straupes pagasta. Pievērsto uzmanību komunikācijai apliecina arī komunikācijas nodaļas esamība, kurā pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem uz 01.01.2009. ir reģistrēti tikai 1474 iedzīvotāji[1]. To apliecina arī operatīvā atbildes sniegšana – nākošā dienā pēc informācijas pieprasījuma nosūtīšanas, pretēji pārējām pašvaldībām, kuras atbildi sniedza tikai pēc atkārtota lūguma iekļaujot „Informācijas atklātības likuma” attiecināmo tiesību normu. Trūkums – nav sniegta argumentācija, viedokļa pamatojums daļēji strukturētajiem jautājumiem.
Sabiedriskās attiecības kā līdzvērtīgu visām parējām nodaļām (nozarēm) vērtē Cēsu dome un Inešu padome. Savukārt Vecpiebalgas pašvērtējums 4 liek domāt, ka komunikācijas nozīme ar iedzīvotājiem ir nedaudz nenovērtēta. Minētās pašvaldības sniedza argumentāciju, viedokļa pamatojumu daļēji strukturētajiem jautājumiem. Trūkums – nav sniegti statistiskie dati.
Lūdzot nosaukt divus būtiskākos pašvaldības komunikācijas kanālus komunikācijai ar pašvaldības iedzīvotājiem, visās atbildēs tika norādīta pašvaldības mājaslapa. Atskaitot Cēsis, kā otrs tiek nosaukts pašvaldības informatīvais izdevums. Cēsis norāda uz Cēsu rajona laikrakstu „Druva”, nekļūdīgi pozicionējot kā būtisku, jo informācijas iegūšanai par pašvaldību to izmanto katrs trešais respondents no Cēsu novada. Visas atbildi sniegušās pašvaldības apstiprina informatīvā izdevuma esamību.
Izmantotie pašvaldības komunikācijas kanāli lielā mērā sakrīt ar avotiem, no kuriem aptaujātie iedzīvotāji saņem informāciju. Tie, izdalot „Druva”, atbilst principam, kuru iedzīvotāji izvirza pašvaldībām – lēti (bezmaksas) un viegli, brīvi pieejami. Rajona laikraksta pieejamība ir ierobežota iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem. Lai arī ir pastāv publiskas piekļuves vietas, piemēram, bibliotēku lasītavas, nokļūšana līdz tām prasa aktīvu rīcību, laika patēriņu un nereti saistīti ar ceļa izdevumiem.
Par pašu efektīvāko informācijas nesēju savas pašvaldības iedzīvotāju informēšanai un iesaistīšanai pašvaldības darbā aptaujātās pašvaldības uzskata pašvaldības informatīvos izdevumus. Ineši norāda, ka tādejādi ir iespēja aptver plašāku vietējo iedzīvotāju daudzumu. Vecpiebalga argumentē, ka to saņem visas mājsaimniecības, neskatoties uz interneta pieejamību, uzsverot, ka iedzīvotājiem tas ir bez maksas. Arī Cēsis ir līdzīgās domās, par pašiem efektīvākajiem uzskatot pašvaldības mazformāta informatīvos materiālus, jo, ja tie tiek nogādāti iedzīvotāju pastkastītēs, tad ir vislielākā iespējamība, ka tie tiks izlasīti. Straupe par vienlīdz svarīgu uzskata interneta vidi, pašvaldības mājaslapu.
Tiešās jeb starppersonu komunikācijas formas (sarunas, semināri, tikšanās ar deputātiem, pašvaldības speciālistiem utt.) nozīmību sabiedrības iesaistīšanā pašvaldības vērtē pozitīvi. Vienīgi Ineši vērtējums ir nedaudz atturīgāks, argumentācijā norādot vienīgi ieguvumu – notiek informācijas apmaiņa. Cēsu komentārs: „iedzīvotājs no kompetenta speciālista iegūst objektīvu, nepastarpinātu informāciju. Speciālistam/deputātam ir iespēja pamatot pašvaldības lēmumus”. Arī Vecpiebalga atzīst, ka tas ir daudz kvalitatīvāks risinājums, vienlaicīgi norādot uz zemo apmeklētības līmeni.
Vairums vērtē pozitīvi normatīvajos aktos noteikto pienākumu pašvaldībām iesaistīt iedzīvotājus pašvaldības darbā. Ineši to saista ar savstarpējo komunikāciju, kas pats par sevi ir pozitīvs process. Cēsis norāda, ka „tādejādi ir zināmas sabiedrības vēlmes un līdz ar to arī atbalsts citām aktivitātēm. Tas rada sabiedrības piederību pilsētai, vairo patriotismu, jo katrs jūtas līdzatbildīgs un svarīgs”. Vienīgi Vecpiebalga uzskata, ka „pašvaldībai nav tāda pienākuma, bet ir jādod iespēja, iesaistīties procesos, piemēram, sēdēs, komiteju komisiju darbā”.
Atbildot uz slēgto jautājumu, vai iedzīvotājiem vajadzētu piedalīties savas pašvaldības politisko lēmumu pieņemšanas procesā, viedoklis dalās. Viennozīmīgu „jā” sniedza Straupe un Ineši. Cēsis un Vecpiebalga uzskata, ka ir jāiesaista tikai atsevišķu jautājumu lemšanā.
Pašvaldības iedzīvotāju nepietiekamo iesaistīšanās līmeni savas pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesos izskaidro ar iedzīvotāju intereses trūkumu, aizņemtību. Vecpiebalga papildus kā uz problēmu norāda pašvaldības noslogotību. Savukārt Ineši uzskata, ka iedzīvotāju iesaistīšanās līmenis viņu pašvaldībā ir pilnīgi pietiekams.
Atbildi uz jautājumu, vai atgriezeniskā saite darbā ar pašvaldības iedzīvotājiem ir pietiekama, lūgts sniegt izmantojot 10 ballu sistēmu. Straupe, dodot 8 balles, uzskata, ka pašvaldības atgriezeniskā saite ar iedzīvotājiem ir ļoti laba. Cēsis un Ineši vērtē kā viduvēju, novērtējot ar 5 ballēm. Vecpiebalga izjūt visneapmierinošāko atgriezenisko saiti, sniedzot vērtējumu 4 – gandrīz viduvēji. Rodas jautājums –ja jau Inešu padome uzskata, ka iedzīvotāju iesaistīšanās ir pietiekama, kāpēc vērtējumā par atgriezenisko saiti ir sniegts viduvējs vērtējums?
Kā galveno iniciatoru par iedzīvotāju iesaistīšanu pašvaldības darbībā, reizē sekmējot arī atgriezenisko saiti, Cēsis un Ineši norāda pašvaldību. Vecpiebalga norāda, ka problēmas pamatā ir normatīvo aktu neesamība, kas atļautu iedzīvotājiem iesaistīties pašvaldības darbībā. Straupe uzskata, ka katram pašam ir jāizvērtē nepieciešamība iesaistīties. Vecpiebalgas pagasta padomes apgalvojumi par normatīvo aktu neesamība un par pienākuma neesamību iesaistīt iedzīvotājus pašvaldības darbībā liek secināt, ka tai ir vājas zināšanas valsts pārvaldes principos un juridiskajos jautājumos.
Sniedzot informāciju par to iedzīvotāju interešu grupu esamību, kuras iesaistās pašvaldības darbā, lēmumu pieņemšanas procesā, situācija ir dažāda. Cēsīs tādas esot vairākas, regulāri tiek iesaistītas un rezultāts ir apmierinošs. Straupē ir pāris, taču pašvaldība atzīst, ka iesaistīšanās ir neregulāra un ar zemu efektivitāti. Vecpiebalgā un Inešos interešu grupu neesot. Esot tikai atsevišķi iedzīvotāji, kuri aktīvi iesaistās dažādos jautājumos. Abas pašvaldības norāda, ka šie iedzīvotāji iesaistās regulāri un rezultāts ir apmierinošs. Vecpiebalga piebilst, ka „gandrīz vienmēr tiek sniegti ļoti labi ierosinājumi no aktīvistu puses un arī ņemti vērā!”

Pašvaldībām ir nepieciešamas idejas un atbalsts. Situācija parāda, ka būtiska nozīme ir iedzīvotāju spējai mobilizēties un spēt sniegt konstruktīvus priekšlikumus. Kā iedzīvotājus mobilizējošs elements viennozīmīgi var kalpot pati pašvaldības (pa)dome. Iedzīvotāju ietekmes potenciāls slēpjas gan kvantitatīvajos, gan kvalitatīvajos aspektos.





Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru